צפו • טיול לתוך תערוכה בנושא "מבצע יונתן"

    קובי פינקלר 2 Comment on צפו • טיול לתוך תערוכה בנושא "מבצע יונתן"
    10:38
    06.05.24
    יענקל'ה פרידמן No Comments on משה מספר ליענקל'ה: "ראיתי את מנגלה מול העיניים"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    טיול בעקבות "מבצע אנטבה". או שמא, יש הזוכרים כ"מבצע יונתן" ויש הזוכרים רק את השיר "אל ארץ צבי". כל אחד וזכרונו. כל אחד והנקודות הקשורות אליו. הלכנו הפעם ללב הצפון של תל אביב. אחרי חודשים של עבודה, הושלמה העתקת התערוכה מהמוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים למרכז יצחק רבין בתל-אביב, לאחר שעברה תהליך של שדרוג והרחבה.

    המוצגים אוטנטיים. החל מהפתק הראשון שהוכנס לישיבת הממשלה ה-17 בראשותו של יצחק רבין, דרך פתקו של הרמטכ"ל באותם הימים מוטה גור, שאין דרך בשלב הזה לבצע פעולה צבאית, סרטים מאולם בית הנתיבות, מסמכים, תמונות, סרטים וחפצים שלא נחשפו לציבור מעולם.

    סא"ל (מיל') גדעון מיטשניק ששירת בעברו כרע"ן ההיסטוריה והמורשת באמ"ן אומר שהסיפור שמאחורי התערוכה הינו במידה רבה סיפורו של איש אחד, "משוגע לדבר", שיזם את התערוכה עוד לפני כ-5 שנים, הפיק אותה אז ב"גלגולה" הראשון באופן עצמאי וחשאי במטה המוסד וכעת בשיתוף עם "מרכז רבין" התבצעה "מתיחת פנים ותכנים" וחשיפה לכלל הציבור.

    האיש הוא אבנר אברהם (50) , שפרש לאחרונה מהמוסד לאחר 28 שנות פעילות מגוונות. בשנותיו האחרונות ב"מוסד" עסק לצד תפקידו גם באוצרות והפק תערוכות ביטחוניות ייחודיות.

    ייחודה של התערוכה שהיא מספרת את הדרמה האנושית במלואה הן דרך עיני החטופים, הן לוחמי צה"ל, שירותי הביטחון וממשלת ישראל והן בעיני הסיפורים הקטנים.

    סיפורים, שעקיבא לקסר הוא אחד מהם. כשהוא מלווה בזוג תפילין מהן הוא מסרב להיפרד כל זמן שהותם של החטופים גם באויר וגם בבית הנתיבות. גם כיום 39 שנים לאחר האירועים אל מול התפילין המוצגות בתערוכה, אי אפשר שלא להתרגש.

    במקביל לסיפורים ( ישנה הדרכה במקום), לומדים על ההתרחשויות המשמעותיות לאורך אותו שבוע דרמטי ונחשף לממצאים חדשים המוצגים לראשונה לציבור הרחב תוך מתן דגש על הפעילויות המרכזיות של "המוסד" חלקו המרכזי של אמ"ן, כשבחלק מהנושאים מדובר בחשיפה ראשונית, כמו ההאזנה לרשת הקשר של המטוס.

    ראויה לציון היא עבודת שיחזור המטוסים הזעירים שעשה אשר רוט כל אחד ומספרו המקורי.

    ואי אפשר בלי ה"מרצדס" המשוחזרת שגייס המוסד לטובת המבצע (המקורית נותרה באוגנדה לאחר המבצע) שבחזיתה 2 דגלי אוגנדה. ה"מרצדס" ניצבת לצד פוסטר ענק של הטרמינל הישן באנטבה בו הוחזקו החטופים במשך כשבוע.

    בנוסף, הוקמה במקום גם פינת זיכרון המנציחה את 5 חללי המבצע: סא"ל יוני נתניהו ולצידו 3 בני הערובה שנהרגו בפעולה ודורה בלוך, שנרצחה בבית החולים בקמפלה, לאחר שאושפזה יום לפני הפעולה.

    ואי אפשר בלי התפילה. "הצידה לדרך הכי חשובה", כפי שהגדירו זאת הלוחמים, התפילה שחיבר בשעתו הרב שלמה גורן זצ"ל.

    לסיום, סרט קצר המבוסס על הסרט "כהן על הגשר" המתאר את הפעולה באופן מאויר ומשלב ראיונות עם חטופים, לוחמים, מתכנני פעולה ואנשי הדרג המדיני.

    מבצע שהוא סיפור גבורה, מציאות שאינה דמיונית גם כיום 39 שנים אחרי והרבה "איש על העדה" כמאמר פרשת פנחס.

    20150708_131309_resized

    20150708_131348_resized

    20150708_131400_resized



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      תערוכה נחמדה אבל מאוד מאוד קטנה סיימנו אותה ברבע שעה אחרי שהתמקדנו בכל פרט לא שווה להגיע במיוחד

    2. 1

      ליוני גלר – מוזמן לסיור מודרך עימי. הרי רק סרט הסיום הינו באורך 12 דקות. אבנר, אוצר התערוכה.